Mit jelent a Menedzsment?

management

Már volt szó arról, hogy igen gyakran hallani az üzleti világban a marketing és a menedzsment kifejezést. Sokan azonban vagy nemtudják pontosan mit is jelentenek ezek a kifejezések, vagy csak azt hiszik, hogy tudják.A Marketing fogalmát már kifejtettem egy korábbi cikkben, amit IDE kattintva tudsz elolvasni. Most azonban beszéljünk a menedzsmentről. Ahhoz hogy könnyen megértsük miről is van szó, itt is kezdjük el részletekben vizsgálni magát a kifejezést, mint a marketing esetében.

Nézzük részleteiben a dolgokat!

  • manage – megvalósít, sikerre visz valamit
  • manager – kompetencia alapú megközelítés
  • management – sikerre vinni a cél, elérni azt az eredményt, amit korábban meghatároztunk

A menedzsment tehát jelen esetben vállalatirányítást foglalja magába, – létezik emberi erőforrás menedzsment, sportmenedzsment, stb. – aminek a lényege hogy az embereknek, embercsoportoknak (pl.: alkalmazottak) a tevékenységét összehangoljuk egy meghatározott cél elérése érdekében, meghatározott eszközök és módszerek segítségével.

management_csapat

Vállalatirányítás négy lépcsőben

A menedzsmentnek 4 alapfunkciója van, amelyek tulajdonképpen 4 szakaszt jelölnek a teljes folyamatban. A lentebbiekben ezekről olvashatsz bővebben.

  • Tervezés
  • Szervezés
  • Vezetés
  • Ellenőrzés

Tervezés

A tervezés az elérendő teljesítmény kitűzésének és az ehhez szükséges út kijelölése, meghatározása. A tervezés során egy menedzser meghatározza azt az eredményt amit elvár a munkafolyamatoktól, és kijelöli az eszközöket, amelyek segítségével a kitűzött célt el lehet érni.

Szervezés

A szervezés folyamata a konkrét feladatok meghatározását, a végrehajtók kijelölését, az erőforrások hozzárendelését, és a csoportok és egyének tevékenységének összehangolását foglalja magában. A szervezés során a menedzserek az elfogadott terveket előkészítik megvalósításra: meghatározzák az elvégzendő feladatokat, és előteremtik a kellő technológiai hátteret, az emberi és egyéb erőforrásokat.

Vezetés

A vezetés az a folyamat, amely során az emberek törekvéseit a tervek megvalósításának és a célkitűzések elérésének irányába terelik, és lelkiismeretes munkára motiválják őket. A vezetés során a menedzserek azon dolgoznak, hogy a beosztottak elkötelezetté váljanak a szervezet iránt, s arra ösztönöznek, hogy a lehető legjobb munkát végezzék a célok elérése érdekében.

Ellenőrzés

Az ellenőrzés a teljesítmény mérésének, a kitűzött célok és az eredmények összehasonlításának, valamint a megfelelő korrekciós lépések megtételének folyamata. Az ellenőrzés során a menedzserek aktív kapcsolatba kerülnek a munkájukat végző beosztottakkal, teljesítményükről beszámolókat kapnak, készítenek és adnak tovább, majd az így nyert információval hozzájárulnak a szükséges változtatások megtervezéséhez.
//forrás: http://inyt.pte.hu//

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.